Home » Toegangsexpert

Heeft u de toegang tot uw bedrijf onder controle?

16 tips voor de toegangscontrole van uw centrum


1: Spelregels


Zorg dat de spelregels voor de toegang goed ingesteld zijn in de administratiesoftware zodat niemand onnodig wordt tegengehouden, maar klanten die geen toegang mogen hebben moeten natuurlijk ook geen doorgang krijgen.


2: Monitor

Een extra monitor met informatie naar de klanten geeft duidelijkheid. Bij geen toegang geeft de monitor ook aan dat ze zich moeten melden bij uw medewerkers. De meeste ledenadministratie systemen bieden die mogelijkheid wel.


3: Uitgang

Voor de uitgang zijn er 4 mogelijkheden:

1: Vrij naar buiten lopen

2: Extra lezer plaatsen, klanten moeten ook voor uitgang hun pas en dergelijke gebruiken.

3: Uitgang geblokkeerd, extra poort plaatsen voor uitgang, zo wordt 1-richtingsverkeer gecreëerd. 

4: Klanten drukken op een knop, daarmee is de uitgang vrij voor 1 persoon.

Bij een vrije uitloop is er 1 groot nadeel: klanten kunnen aan de kant van de ingang de arm van de tourniquet naar zich toe halen en toch ongecontroleerd naar binnen glippen.

Een voetschakelaar is ook een goede optie als de drukknop toch te gemakkelijk te bereiken is voor klanten aan de kant van de ingang.

 

 


4: Routing

People don’t do what you expect them to do but what you inspect them to do’. Een lage  tourniquet plaatsen waar geen toezicht is heeft weinig zin want dan wordt er onder en over de armen geklauterd met meer risico op schade. Een goede en logische routing in het centrum is erg belangrijk. Toegangspoorten kunnen het beste op 2/3 van de lengte van een receptiebalie geplaatst worden. Dat zorgt voor toezicht en er is voldoende ruimte om mensen die nog geen klant zijn te woord te staan.


5: Bediening

Ofschoon de meeste softwaresystemen de mogelijkheid bieden in die software een toegangspunt vrij te geven is het echt veel handiger om dat bij de receptie door middel van een druk op een knop te kunnen doen voor een klant of voor een langere tijd als een groep moet passeren.


6: Bekabeling

Onderschat niet hoeveel bekabeling bij de plaatsing van tourniquet komt kijken: stroom, bekabeling kaartlezer(s), bekabeling afstandsbediening, bekabeling Uit Knop, monitorkabel als die bij de toegangspoort geplaatst wordt. En dat moet allemaal netjes op de juiste plek liggen.


7: Montage

Tourniquets worden met flinke bouten in de vloer verankerd. Controleer of dat wel kan, wellicht is er vloerverwarming aanwezig of een verhuurder geeft om andere redenen geen toestemming.


8: Vloerplaat

Montage en kabels verwerken kan ook geregeld worden door het hele systeem op een vloerplaat te monteren inclusief led-verlichting die voor nog wat extra attentie op de toegangscontrole zorgt.


9: Lezers

Kaartlezers kunnen op de tourniquets gemonteerd worden. Fraaier is lezers weg te werken in de tourniquet zelf. Dat kan natuurlijk niet met magneetkaartlezers maar alleen met lezers die geschikt zijn voor contactloos registreren. Als bestaande bedrijven nog met magneetkaarten werken voor hun klanten en willen starten met toegangspoorten is dat wellicht ook het moment om de overstap te maken naar passen of tags met een chip voor contactloos registreren.


10: Alternatief


Denk ook eens aan een andere oplossing dan aan de “klassieke” tourniquets. Een zogenaamde Speedgate kan 2 tourniquets plus een MIVA (minder validen) poort vervangen. Qua investeringen zal dat ongeveer gelijk zijn maar de entree van het centrum zal veel luxer en vriendelijker ogen.


11: Extra hoog

Manshoge draaipoorten kunnen ook een oplossing zijn, met name op plekken waar geen toezicht is.  In het verleden werd dat als een klant onvriendelijk alternatief gezien, maar tegenwoordig past dat wel in een centrum met een industriële look, bedrijven die 24 uur per dag open zijn of bijvoorbeeld een CrossFit afdeling


12: Cadeautjes

Belonen werkt beter dan bestraffen. De bedoeling is dat klanten altijd hun pas meenemen naar het centrum en die vergeten ze natuurlijk wel eens. Tags werken in dat opzicht al beter want die hangen aan de sleutelbos van de leden. Sommige softwaresystemen bieden ook de mogelijkheid om klanten punten te laten sparen telkens als ze zich registreren. Zo kunnen ze sparen voor cadeautjes en worden ze beloond als ze regelmatig naar het centrum blijven komen. En dat is natuurlijk ook de bedoeling want uiteindelijk zullen alleen klanten die blijven komen ook graag lid willen blijven!  Als klanten kunnen sparen willen ze zich wel graag registeren natuurlijk, wel even in de software instellen dat ze maar 1 keer per dag hun puntjes krijgen.


13: Een goede start

Zet in de 1e weken op de drukke momenten een gastheer/vrouw bij de nieuwe toegangscontrole neer om klanten te helpen, uitleg te geven en eventuele weerstanden te voorkomen. Benadruk natuurlijk vooral de voordelen voor de klant: voortaan alleen maar leden in het centrum, veiligheid van hun spullen, geen wachttijden meer bij de receptie, registraties worden gebruikt om klanten beter te begeleiden en het spaarpunten systeem (indien in gebruik).


14: Voorbeeld

Geef zelf het goede voorbeeld! Eigenaren en personeel kunnen het beste ook dezelfde passen of tags gebruiken die leden ook gebruiken. Of geef je medewerkers een teambandje dat ze om hun pols doen. Stel in de software wel in dat personeel onbeperkt door mag zonder dat dit bij de bezoeken wordt opgeteld om vervuiling van de cijfers te voorkomen. Zorg dat er ook een aantal passen of tags klaar liggen voor leveranciers die een tijdje aan het werk zijn in het centrum zodat ze niet telkens als ze in- en uitlopen de receptie om hulp hoeven te vragen.


15: Val-arm

Kies altijd voor een tourniquet met een zogenaamde valarm. Vaak verplicht voor de brandweer; bij stroomuitval moet de doorgang meteen vrij gemaakt worden en de arm valt direct naar beneden. Ook personeel moet bij een calamiteit door middel van een druk op knop die valarm kunnen bedienen en dat is gelijk handig bij een open dag.


16: MIVA


Een tourniquet is geschikt om 1 persoon doorgang te verlenen. Voor mindervaliden, kinderwagens en leveranciers moet er ook iets geregeld worden. Dat kan variëren van een plantenbak die opzij geschoven wordt tot een gemotoriseerde MIVA poort die vanaf de receptie bediend kan worden. Houd rekening met een minimale doorgang van 90 cm.